s Garantarea salariilor
9 Aprilie 2013

Garantarea salariilor

Daniela Hamza
Consilier Juridic

Fotografie autor

În conformitate cu prevederile art. 159, alin. 2 din Legea nr. 53/2003, pentru munca prestată în baza contractului individual de muncă fiecare salariat are dreptul la un salariu exprimat în bani, iar în conformitate cu prevederile art. 161 din același act normativ, salariile se plătesc înaintea oricăror alte obligații bănești ale angajatorilor.

Art. 172 din Legea nr. 53/2003  stipulează: „constituirea și utilizarea fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale se vor reglementa prin lege specială”, acest aspect fiind reglementat abia în anul 2006, prin Legea nr. 200/2006".

Art. 2 din Legea nr. 200/2006  stabilește că: “ din Fondul de garantare se asigură plata creanțelor salariale ce rezultă din contractele individuale de muncă și din contractele colective de muncă încheiate de salariați cu angajatorii împotriva cărora au fost pronunțate hotărâri judecătorești definitive de deschidere a procedurii insolvenței și față de care a fost dispusă măsura ridicării totale sau parțiale a dreptului de administrare, denumiți în continuare angajatori în stare de insolvență.”

Astfel, legea prevede în art. 7 că angajatorii au obligația de a plăti lunar o contribuție la Fondul de garantare în cota prevăzută de lege, aplicată asupra veniturilor care constituie, potrivit legii, baza de calcul al acestei contribuții, realizate de salariații încadrați cu contract individual de muncă, inclusiv de salariații care cumulează pensia cu salariul, în condițiile legii (contribuția datorată de angajator la Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea nr. 200/2006, cu modificările ulterioare, este de 0,25%, iar cotele prevăzute la alin. (1) se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2011).

Angajatorii au obligația de a declara lunar contribuția la Fondul de garantare la organul fiscal competent, până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează drepturile salariale, acesta constituind și termenul de plată.

În conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 200/2006, gestionarea Fondului de garantare se face de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, prin agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București.

Din resursele Fondului de garantare se suportă următoarele categorii de creanțe salariale, conform art. 13:

    a) salariile restanțe;

    b) compensațiile bănești restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihnă neefectuat de salariați, dar numai pentru maximum un an de muncă;

    c) plățile compensatorii restante, în cuantumul stabilit în contractul colectiv de muncă și/sau în contractul individual de muncă, în cazul încetării raporturilor de muncă;

    d) compensațiile restante pe care angajatorii au obligația de a le plăti, potrivit contractului colectiv de muncă și/sau contractului individual de muncă, în cazul accidentelor de muncă sau al bolilor profesionale;

    e) indemnizațiile restante, pe care angajatorii au obligația, potrivit legii, de a le plăti pe durata întreruperii temporare a activității.

Din Fondul de garantare nu se suportă contribuțiile sociale datorate de angajatorii în stare de insolvență.

Art. 14 din același act normativ stabilește că suma totală a creanțelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depăși cuantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, iar acesta reprezintă salariul mediu brut pe economie comunicat de Institutul Național de Statistică în luna în care s-a deschis procedura insolvenței.

Creanțele salariale prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. a), c), d) și e) se suportă pentru o perioadă de 3 luni calendaristice, aceasta fiind anterioară datei la care se solicită acordarea drepturilor și precedă sau succedă datei deschiderii procedurii insolvenței.

O altă solicitare privind plata creanțelor salariale poate fi facută numai dacă perioada prevăzută la alin. (2) este mai mică de 3 luni.

Stabilirea cuantumului creanțelor salariale cuvenite salariaților și efectuarea plății acestora se realizează de agențiile teritoriale, la cererea scrisă a administratorului sau lichidatorului angajatorului în stare de insolvență.

Cererea trebuie însoțită de următoarele documente:

    a) copie de pe hotărârea Judecătorească definitivă de deschidere a procedurii de insolvență;

    b) copie de pe hotărârea judecătorească prin care s-a dispus măsura ridicării parțiale sau totale a dreptului de administrare;

    c) situația creanțelor salariale aferente perioadelor prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. b) și/sau art. 15 din lege, întocmită de administrator sau lichidator, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme;

    d) copii de pe pontajele care atestă prestarea muncii de către salariați în perioadele prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. b) și/sau art. 15 din lege, pentru creanțele salariale prevăzute la art. 13 lit. a) și e) din lege;

    e) copii de pe statele de plată care atestă existența creanțelor salariale aferente perioadelor prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. b) și/sau art. 15 din lege;

    f) copie de pe contractul colectiv de muncă aplicabil la nivelul angajatorului în stare de insolvență;

    g) copii de pe contractele individuale de muncă ale salariaților care au suferit accidente de muncă sau boli profesionale;

    h) copii de pe certificatele medicale pe baza cărora se acordă, potrivit legii, indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă datorată accidentelor de muncă și bolilor profesionale;

    i) copii de pe procesele-verbale de cercetare a accidentelor de muncă, întocmite, potrivit legii, de autoritatea competentă;

    j) copii de pe formularele de declarare finală a bolilor profesionale, întocmite, potrivit legii, de autoritatea competentă;

    k) copii de pe fișele de lichidare ale persoanelor ale căror raporturi de muncă au încetat în perioadele prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. b) și/sau art. 15 din lege.

În situația în care contractele individuale de muncă și/sau contractele colective de muncă încheiate de salariați cu angajatorii în stare de insolvență prevăd expres obligația plății în natură a unei părți din salariu iar executarea întocmai nu este posibilă, obligația se va transforma în echivalent bănesc.

Agenția teritorială poate proceda la stabilirea cuantumului creanțelor salariale cuvenite salariaților și la efectuarea plății acestora și în baza cererii formulate de către salariații angajatorului în stare de insolvență sau de organizațiile legal constituite ce reprezintă interesele acestora.

Înainte de a se adresa agenției teritoriale, salariații sau organizațiile legal constituite ce reprezintă interesele acestora trebuie să notifice în scris administratorul sau lichidatorul angajatorului în stare de insolventa, în vederea efectuării demersurilor necesare pentru plata creanțelor salariale potrivit alin. (1). O copie a notificării se va atașa la cererea adresată agenției teritoriale.

Soluționarea cererilor se face în termen de 45 de zile de la data înregistrării acestora la agenția teritorială competentă.

 

Contor: 8526 afișări

Daniela Hamza, 9 aprilie 2013 00:13

Calificativ

Comentarii

Comentarii
 
Puiu Marian spunea,
11 aprilie 2013, 00:38

nu am primit salariul de la OTV din decembrie ce pot face..si unde trebuie sama adresez

Costel Gilca spunea,
15 aprilie 2013, 11:45

Trebuie sa va adresati instantei de judecata sa solciitati obligarea societatii la plata salariilr restante, apoi.......cu acesta hotarare sa va adresati unui executor judecatoresc (care societatea nu pune in executare de buna voie hotararea).
Numai in masura in care est ein incapacitate de plata, atunci va trebui sa va adresati AJOFM.

nicoleta bodeanu spunea,
11 aprilie 2013, 12:56

am un baiat care este sofer la o firma de taxi din sinaia nu si-a incasat salariu din luna ianuarie 2013 pe motiv ca patronul are multe datorii ce putem face?are un contract facut ptr 4 ore de munca in realitate munceste 12-13 ore

Costel Gilca spunea,
15 aprilie 2013, 11:47

Acelasi lucru ca mai sus. Sa va adresati instantei de judecata pentru recuperarea salariilor. La Dvs va trebui sa mai aduagati un capat de cerere privind obligarea paltii salariului pentru diferenta de ore lucrate, de la 4 ore la 12 ore!

lenuta cohai spunea,
18 aprilie 2013, 17:38

salarul avut de mine era de 8 mil.in contractul colectiv de munca ptr disponibilizare colectiva primesc 6 salarii compensatorii.salarul mediu brut la intrarea in insolventa era 20 mil.ce suma puteam primi din fondul de garantare?cei de la AJOFM mi au dat 3 salarii si din alea au mai oprit si darile la stat.multumesc

steluta spunea,
26 mai 2013, 18:05

Buna ziua! Eu am fost la AJOFM si mi s-a explicat ce documente trebuie sa depun in calitate de salariat. Problema e ca aceste documente nu le pot obtine decat de la lichidator si acesta refuza sa mi le elibereze din motive stiute numai de el...ma amana de 4 luni.. ce pot face pentru a-l obliga sa-mi dea documentele necesare?

AURA spunea,
21 septembrie 2013, 03:01

Am facut plangere impotriva p-v de contraventie impreuna cu p-v de control emis de catre ITM, la judecatorie in data de 30.05.2012, iar la data de 30.12.2012 instanta disjunge capatul de cerere privind p-v de control catre tribunal CAF dar eu nu am stiut de acea plangere prealabila.ACUM ITM IN ITAMPINARE CERE EXCEPTIA INADMISIBILITATII ACTIUNII .Se considera procedura daca am facut plangere prealabila daca m-am adresat direct instanei de judecata in termen.poate sa-mi respinga plangerea tribunalul .ce trebuie sa invoc sa nu pierd anularea p-v de control caci mi s-a dat si masuri de efectuat cu termen.
si daca pierd procesul ce se intampla?ce imi mai face itm?

gigi spunea,
14 februarie 2014, 15:54

Daca angajatorul depune declaratiile lunare, dar nu plateste, eu ca salariat mai pot apela la fondul de creante?

gigi spunea,
17 martie 2014, 19:24

am fost angajat la o fima in dr tr severin si a intrat in faliment lichidatorul ce imobile vinde spune ca banii sunt ai bancilor ,a incasat diferite sume de bani de la debitori si refuza sa plateasca salariile dupa insolventa ,am muncit dupa insolventa 8 luni fara sa ma plateasca ce pot face
va multumesc

Lucian spunea,
12 mai 2015, 17:04

Buna ziua. Sunt salariat la o firma in insolventa dar care are inca drept de administrare, nu i s-a ridicat firmei dreptul de administrare. cand primesc salariile restante? cand intra in faliment si i se ridica firmei dreptul de administrare? Daca firma insasi in insolventa nu a contribuit la Fondul de garantare a creantelor salariale prev de legea 200/2006, cine imi mai plateste mie salariul restant neridicat de 3 ani si inscris la masa credala? Mai mult, in ipoteza in care creantele salariale nu sunt acoperite in totalitate, in urma distribuirii fondurilor rezultate in urma lichidarii activului pot primi salariile de la Fondul de Garantare?

banner
banner

Abonare newsletter

Promoții

banner